Thursday, September 2, 2010

PC Crash Lagi...?

Adoi.. Pening kepala bila PC Crashed.

Kerja banyak lagi yang tak siap. Tetiba pulak komputer ni buat hal tak nak idup. Nanti kalau aku buang kat sungai baru lah padan dengan muka aku sendiri. Terpaksa beli komputer baru pulak.

Hmm.. Walaupun komputer ni dah buruk sesangat kiranya lebih kurang macam komputer masa Jepun Attack Malaya punya set, tapi dah banyak jugak berjasa kat aku ni. Ada jugak komputer yang lagi baru dan canggih. Tapi macam biasalah. Aku lebih selesa nak guna komputer ni sebab memang dah serasi lah katakan.

Malam tadi lebih kurang pukul 12 tengah malam, bekalan letrik kat rumah aku ni ada problem sikit. Terus je semua off. Nasib baiklah lampu masih ada backup lagi. Tapi bila semua dah restored semula, nak on PC terus dia dah tak nak idup.

Hahaha.. Ni aku nak bagitau. Kalau komputer tu digunakan untuk buat macam-macam jenis kerja, pastikan jugaklah komputer tu dah ada salinan (full backup). Zaman sekarang ni jangan buat hal. Komputer lagi banyak data daripada bilik bacaan kat rumah korang tu (kalau ada bilik bacaan lah..).

Kat sini aku nak bagi second opinion untuk korang fikirkan sejenak sama ada perlu atau tak.

Pertama: Pastikan komputer korang tu ada salinan penuh (full backup) yang disimpan di tempat selamat. Contohnya gunakan Windows Backup ataupun beli software macam Norton Ghost apa ke.. Banyak ada kat pasaran.

Kedua: Kalau ada bajet lebih, apa salahnya kalau desktop dipasangkan dengan UPS yang amat penting untuk simpan fail dan shut down komputer kalau berlaku gangguan bekalan elektrik.

Ketiga: Privasi data. Korang tau tak, walaupun hard disk dah kena format, data yang ada dalam tu tak terpadam sepenuhnya. Jadi, kalau ada benda-benda pelik kat dalam hard disk tu dan dah tak nak simpan lagi, gunakan File Shredder software (tanya kat abang-abang Google tu ye).

Keempat: Kalau hard disk dah rosak dan nak digantikan dengan yang baru, harap dapatlah dimusnahkan sepenuhnya. Macam yang disebut dalam cadangan ketiga tu, walaupun dah rosak, data tetap boleh didapatkan semula bagi orang yang pandai dalam hal macam ni. Aku tak berapa pandai sangat.

Kelima: Kalau ada fail yang betul-betul penting dan tak boleh orang lain buka, jangan kedekut nak beli software untuk protect file tu. Contohnya gunakan FolderLock yang boleh kunci semua fail sulit dalam satu folder berkunci. Folder ni tak boleh dipadam tak kira lah sengaja atau tidak. Nak tau lagi, tengok kat sini..

Kesimpulannya, berhati-hati dengan data dalam komputer anda. Jangan sampai komputer anda crashed dan jangan juga sampai data privasi anda sampai ke tangan orang lain yang tak bertanggungjawab.

Good Luck..!




Zaren Enterprise (Malaysia)
http://www.zaren.my (Zaren Property Classifieds)
http://www.iamNumberTwo.net (I'm Number 2, Not Number 1)
http://AllAboutPropertyMalaysia.blogspot.com (All About Property in Malaysia)
http://malaysiahotlist.blogspot.com (My Favorite Handpicked Hot List)

Follow Me On FacebookTwitterGoogleBlogger


No comments:

Post a Comment

I'm Number 2

↑ Grab this Headline Animator

Networked Blog